Wskazówki do racjonalnego zbrojenia zbiorników żelbetowych DOI:10.15199/33.2016.09.30
Wartykule omówiono wybrane zasady obliczania
i racjonalnego zbrojenia zbiorników żelbetowych. Zaprezentowano
wytyczne zaczerpnięte z literatury oraz własne propozycje.
Mogą być one przydatne do projektowania zbiorników cylindrycznych
i skrzyniowych oraz pozwalają ekonomicznie kształtować
zbrojenie.
Słowa kluczowe: zbiornik, zbrojenie, żelbet.Celem artykułu jest usystematyzowanie
wiedzy dostępnej w literaturze
dotyczącej zbrojenia
żelbetowych zbiorników cylindrycznych
i skrzyniowych. Dostępną
wiedzę uzupełniono własnymi propozycjami.
Ograniczono się do obliczania
i kształtowania zbrojenia ze względu
na nośność. Niezbędne jest również
uwzględnienie wpływów niemechanicznych
- skurczu betonu i temperatury [4]
oraz stanu granicznego użytkowalności.
Czasami decydujące jest nie kryterium
stanu granicznego nośności, ale stan zarysowania
i naprężeń wymuszonych. Ze
względu na coraz powszechniejsze stosowanie
nowoczesnych izolacji, przestaje
być kluczowe kryterium szczelności, jakkolwiek
nadal konieczne jest ograniczenie
szerokości rys.
Zbrojenie ścian zbiorników
skrzyniowych
W przypadku ścian zbiorników skrzyniowych
stosuje się dwa schematy statyczne.
Pierwszy - zbiornika otwartego,
to ściany współodkształcalne na krawędziach
pionowych i dolnych, ze swobodną
górną, natomiast drugi - zbiornika
z przekryciem połączonym zawiasowo ze
ścianami. W [5] zaproponowano podział
ścian na pasma o[...]
Prefabrykowane dźwigary żelbetowe o rozpiętości 15 m - problem nadmiernych ugięć DOI:10.15199/33.2017.11.24
Analiza ugięć elementów żelbetowych
wymaga specyficznego
podejścia [2]. Jest to spowodowane
głównie wpływem rys
prostopadłych na ugięcia. Ich udział w całkowitym
ugięciu może wynosić nawet
ok. 80% [5]. Dodatkowymi zjawiskami
wymagającymi uwzględnienia są efekty
reologiczne w betonie, tj. pełzanie i skurcz
[4]. W przypadku dźwigarów prefabrykowanych
istotny jest również wpływ poszczególnych
faz pracy, tym bardziej że
elementy o dużej rozpiętości charakteryzują
się znacznym ciężarem własnym,
który oddziałuje praktycznie od początku
cyklu pracy belki. W opisywanym przypadku
udział ciężaru własnego wynosił
ok. 25%.
Analizowano konstrukcję wiaty przy
hali fabrycznej (rysunek 1). Na słupach
żelbetowych S wspierają się przedmiotowe
dźwigary D1 ÷ D13 (rysunek 2), które wykonano
z betonu C35/45 i zazbrojono stalą
o charakterystycznej granicy plastyczności
fyk = 500 MPa. Stopień zbrojenia rozciąganego
wynosi ρ = 2,8%. Prostopadle
do głównych ram nośnych zamontowano
strunobetonowe płatwie P. Pokrycie dachu
stanowi blacha trapezowa. Konstrukcja
wiaty została zmontowana w ciągu
jednego miesiąca. Krótko po zakończeniu
montażu wiaty zaobserwowano znaczne
ugięcia dźwigarów.
Ugięcia dźwigarów
Po upływie trzech miesięcy przeprowadzono
pomiary metodami geodezyjnymi.
Wzwiązku z wciąż przyrastającymi ugięciami
niektórych dźwigarów zlecono następny
pomiar po 20miesiącach od zakończenia
budowy (tabela 1). Dodatkowo obliczono
ugięcia wg [7] oraz k[...]
Zastosowanie kopolimerów octanu winylu i akrylanów alkilowych do powlekania organicznych materiałów zmiennofazowych DOI:10.15199/62.2018.11.7
Wśród materiałów PCM wykorzystywanych w budownictwie,
stosowane są zarówno związki organiczne (alkany, estry, alkohole
i polimery), związki nieorganiczne (sole i ich hydraty) oraz mieszaniny
eutektyczne. Biorąc pod uwagę ceny PCM, ich właściwości oraz
możliwość łączenia z innymi materiałami budowlanymi, najczęściej
stosowane są organiczne PCM. Ich zalety i wady opisano w pracach1-4).
Często napotykanym problemem, przy stosowaniu PCM w budownictwie
jest ich sposób aplikacji. Najczęściej materiały te stosowane
są w postaci mikrokapsułek, wykorzystywanych jako dodatek do
mieszanki betonowej, bloczków betonowych lub płyt kartonowo-
-gipsowych1). Kapsułki te stosowane są w wolnych przestrzeniach
ceramiki drążonej, w oknach i elementach z nimi współpracującymi,
w podziemnych akumulatorach ciepła lub ścianach kolektorowo-
-akumulacyjnych jako alternatywa dla ich masywnych warstw akumulacyjnych5).
W stanie wolnym są one rzadko stosowane, np. jako
wypełnienie szczelnych elementów lub w akumulatorach ciepła.
Jako duże stabilne pakiety stosowane są w bezpośrednim kontakcie
97/11(2018) 1853
Fig. 2. Samples with molten and solidified phase-change material coated with
copolymer
Rys. 2. Próbki z roztopionym i skrzepniętym PCM, pokryte powlokami
kopolimerowymi
Fig. 3. Capsule of copolymers of vinyl acetate and acrylate, containing the
orginal phase change material, during glazing
Rys. 3. Kapsułka z osłoną kopolimerową octanu winylu i akranów alkilowych,
zawierają[...]
Applicability of a char from pyrolysis of rubber wastes in varnishing Weryfikacja przydatności karbonizatu z odpadów gumowych w lakiernictwie DOI:10.12916/przemchem.2014.2055
A com. C black and waste rubber carbonizate were used
as pigments for black varnishes studied then for pigment
grinding and drying time, and used for coating steel
plates. The coatings were then studied for relative hardness,
resistance to corrosion, resistance to moisture, and
resistance to simulated climate conditions. The carbonizate
was a good substituent for C black.
Sprawdzono, z technologicznego oraz ekonomicznego
punktu widzenia, przydatność
karbonizatu z odpadów gumowych do zastosowania
jako czarny pigment w lakiernictwie.
Porównano standardowo stosowaną sadzę
techniczną oraz karbonizat w badaniach roztarcia
pigmentu, czasu schnięcia, twardości
względnej pokrycia, odporności na korozję,
odporności na wilgoć oraz odporności na
symulowane warunki klimatyczne. W laboratoryjnych
badaniach jakościowych stwierdzono,
że karbonizat może stanowić pełnowartościowy
substytut sadzy technicznej. Jego zastosowanie
może umożliwić zmniejszenie kosztów
produkcji farb i lakierów w kolorze czarnym
oraz korzystny recykling karbonizatu.
Poszukiwanie obszaru, w którym zastosowanie karbonizatu pochodzącego
z pirolizy zużytych opon samochodowych jest ekonomicznie
opłacalne stanowi obecnie jeden z problemów z zagospodarowa-niem tego odpadu1-3). Wykorzystanie go jako czarnego pigmentu
w lakiernictwie stwarza perspektywy na rozwiązanie tego problemu4).
Dotychczas karbonizat po pirolizie granulatu z gumy był stosowany
przede wszystkim jako paliwo stałe, a w planach było użycie go jako
reduktora w procesie Waelza5) (odzysk cynku). Ze względu jednak
na względnie duże zawartości siarki oraz popiołu zastosowania te
są ograniczone. Spalanie takiego odpadu na dużą skalę wymagałoby
odsiarczania spalin, zaś wykorzystanie go jako reduktora w procesie
Waelza niszczyłoby armaturę pieca.
Jedną z potencjalnych metod wykorzystania granulatu jest substytuowanie
nim sadzy technicznej w przemyśle lakierniczym6). Metoda ta
pozwoliłaby na znaczące obniżenie [...]
Stan techniczny stalowej hali przemysłowej a aspiracje jej użytkowników DOI:10.15199/33.2015.06.34
Przedmiotem artykułu jest analiza stanu technicznego
konstrukcji stalowej hali przemysłowej zlokalizowanej
w Chinach, której celem była ocena możliwości zamiany suwnic
na nowe o większej nośności. W artykule przedstawiono
ocenę stanu technicznego obiektu i analizę statyczno-wytrzymałościową.
Słowa kluczowe: hala stalowa, stan techniczny, suwnica.Jednymz czynnikówdeterminujących
przegląd konstrukcji budowlanej jest
diagnostyka okresowa bądź planowana
modernizacja obiektu. Celem
omówionejwartykule diagnostyki konstrukcji
czteronawowej hali stalowej zlokalizowanej
w Chinach była ocena jej stanu technicznego
i statyczno-wytrzymałościowe obliczenia
sprawdzające w przypadku aktualnych
warunków obciążeniowych oraz
z uwzględnieniem dodatkowych obciążeń
po modernizacji. Ze względu na lokalizację
hali zdecydowano się na ocenę jednoetapową,
która polegała na: wizji lokalnej; ustaleniu
programu pomiarów, badań i analiz;
wykonaniu inwentaryzacji konstrukcji
oraz analizy dokumentacji i warunków
eksploatacji obiektu; badaniachmakroskopowych
konstrukcji; analizie stanów granicznych
konstrukcji oraz ocenie stopnia
wytężenia jej elementów; sformułowaniu
wniosków dotyczących dalszej eksploatacji
i możliwości modernizacji obiektu.
Wewszystkich nawach hali pracują suwnice
pomostowe (rysunek).Wramach mode[...]
Modernizacja żelbetowego, ramowego fundamentu pod turbozespół DOI:10.15199/33.2015.09.28
Artykuł dotyczy modernizacji konstrukcji fundamentu
ramowego turbozespołu, wykonanego w latach sześćdziesiątych
XX wieku.Modernizacja podyktowana była potrzebą wymiany
turbozespołu na nowy, o innej geometrii, innym sposobie
przekazywania obciążeń oraz zwiększonej mocy. W artykule
omówiono główne problemy technologiczne i projektowe.
Słowa kluczowe: dynamika budowli, fundament, turbozespół,
żelbet.Fundamenty ramowe są podstawowym
rodzajem konstrukcji pod
maszyny szybkoobrotowe.Womawianym
przypadku jest to konstrukcjawsporcza
turbozespołu, która składa
się z płyty dolnej, słupóworaz płyty górnej.
Płyta dolna jestmasywna, ponieważma
zapewnić wymaganą sztywność i nieodkształcalność
całej konstrukcji oraz umożliwić
pełne utwierdzenie słupów. Zwykle
bezpośrednio na płycie dolnej montowany
jest kondensator turbozespołu. Zasadnicza
maszyna (turbina oraz generator) instalowana
jest na płycie górnej. Ze względu
na znaczną liczbę przewodów instalacyjnych
oraz inne wymagania technologiczne,
w płycie górnej wykonywane są otwory
i wycięcia. Wówczas płyta ta przybiera
kształt rusztu belkowego, którywraz ze słupami
tworzy przestrzenny układ ramowy.
W omawianym przypadku w latach 60.
XX wieku wykonano fundament ramowy
jako konstrukcjęwsporczą pod turbozespół
o mocy 19MW.Większość obciążeń przekazywana
była na belki poprzeczne fundamentu,
wzdłuż kadłuba turbozespołu. Belki
poprzeczne (4 szt.) wraz z belkami
podłużnymi (2 szt.) opierały się na słupach
(8 szt.). W związku z modernizacją, polegają[...]
Modernizacja podziemnej przepompowni ścieków komunalnych DOI:10.15199/33.2015.09.29
Artykuł dotyczy konstrukcji żelbetowej podziemnej
przepompowni ścieków komunalnych, którą wykonano
na przełomie lat 80. i 90. w technologii studni opuszczanej.
Wzwiązku z planowaną modernizacją, polegającą na powiększeniu
kubatury i wymianie płyty przekrycia, przeprowadzono badania
stanu technicznego (w tym niszczące badania wytrzymałości
betonu płaszcza oraz dna). W artykule przedstawiono stan techniczny
obiektu, zamieszczono wyniki badań laboratoryjnych oraz
zaproponowano sposób modernizacji obiektu.
Słowa kluczowe: badania, beton, przepompownia, żelbet.Jednymz podstawowych zadańmiejskiej
infrastruktury jest odprowadzanie
ścieków komunalnych. Proces
ten wymaga odpowiedniej sieci
kanalizacyjnej wraz z towarzyszącymi jej
obiektami. Takim jest jedna z czterdziestu
wrocławskich przepompowni - przedmiot
tego artykułu. Jej zadaniem jest tłoczenie
ścieków z kanalizacji ogólnospławnej. Zarządca
obiektu postanowił poddać go modernizacji.
Powodem tej decyzji była m.in.
potrzeba zwiększenia wydajności (przepompownia
obsługuje coraz intensywniej
wykorzystywany duży obiekt hotelowo-
-sportowy). Modernizacji miała towarzyszyć
naprawa lub wymiana elementów konstrukcji
żelbetowej, dzięki czemu zwiększyłaby
się trwałość budowli. Ze względu
na rok budowy (przełom lat osiemdziesiątych
i dziewięćdziesiątych) należało się bowiem
spodziewać, że zastosowane rozwiązania
z zakresu ochrony budowli przed
agresywnym środowiskiem (XA3 wg [1])
są znaczniemniej skuteczne niż te oferowane
obecnie. Dodatkowo wpływ na taki stan
rzeczymogłamieć niższa wtedy staranność
oraz świadomość techniczna wykonawców.
Stan obecny, stan docelowy
Omawianą przepompownię ścieków
komunalnych wykon[...]
Zarysowania i spękania złączy w budynkach systemu Wk-70 DOI:10.15199/33.2016.09.31
Wartykule opisane zostały, na przykładzie budynków
wykonanych w systemieWk-70, zarysowania i spękania złączy
w obszarze klatek schodowych. Autorzy ocenili przyczyny
uszkodzeń oraz potencjalne zagrożenia bezpieczeństwa budowli.
Zaproponowano również rozwiązania naprawcze.
Słowa kluczowe: uszkodzenia, spękania, wielka płyta, złącze,
naprawa.Początki budownictwa wielkopłytowego
w Polsce to połowa lat
pięćdziesiątych ubiegłego wieku.
Pierwsze budynkiwielkopłytowe
składały się z zewnętrznych i wewnętrznych
płyt ściennych o szerokości
pomieszczenia i płyt stropowych krzyżowo
zbrojonych. Ich układ konstrukcyjny
może być: podłużny; poprzeczny; krzyżowy
imieszany. Sztywność przestrzenną
takiego układu zapewniają ściany nośne,
ściany klatek schodowych, ściany
szybów windowych, ściany usztywniające
oraz płyty stropowe. Z tego punktu
widzenia istotne jest odpowiednie połączenie
ścian usztywnianych ze ścianami
lub płytami usztywniającymi.Usztywnienie
ściany nośnej innym elementem
usztywniającym ma na celu wyeliminowanie
możliwości przemieszczeń krawędzi
ściany, a samo złącze pomiędzy
prefabrykatami przejmuje siły działające
między nimi. Ze wzg[...]
Metody wzmacniania płyt żelbetowych DOI:10.15199/33.2017.05.01
W artykule przedstawiono przyczyny i metody
wzmacniania konstrukcji z betonu, ze szczególnym uwzględnieniempłyt
żelbetowych.Dokonano przeglądumetodwzmacniania,
z podziałemna tradycyjne i nowoczesne. Podano podstawowe zasadywzmacniania
przez zwiększanie przekroju poprzecznego i łączenie
betonu z materiałami kompozytowymi FRP i FRCM.
Słowa kluczowe: płyta, wzmocnienie, FRP, FRCM.Koniecznośćwzmocnienia konstrukcji żelbetowejmoże być
spowodowana złymstanemtechnicznymi uszkodzeniami
wynikającymi z procesówdegradacjimateriałówkonstrukcyjnych
podwpływemagresywnego środowiska oraz z narażenia
na nadmierne obciążenie. Inne powody, to zmiana funkcji
użytkowej budynku i związane z nią zwiększenie obciążeń użytkowych
lub zmiana schematu statycznego konstrukcji, które mogą powodować
zwiększenie wytężenia elementów oraz błędy zarówno
na etapie projektowym, jak iwykonawczym.Odzyskanie pierwotnej
nośności konstrukcji lub jej zwiększenie jest złożonymzadanieminżynierskim.
Należy przeanalizować aktualny stan obiektu budowlanego
imając nawzględzie nowewymagania stawiane konstrukcji, dobrać
odpowiedni sposób wzmocnienia [5].
Metody tradycyjne - zwiększenie przekroju
poprzecznego
Podstawowąmetodą wzmacniania płyt żelbetowych jest dołożenie
dodatkowej warstwy betonu w ich górnej części. Grubość tej
warstwy nie powinna być mniejsza niż 30 mm. Ze względu na różną
sztywność nowej i starej warstwy betonu oraz występujące między
nimi duże siły rozwarstwiające istotne jest zapewnienie odpowiednich
warunków współpracy obu warstw [3, 5]. Zwiększenie sił
zespalających można uzyskać dzięki odpowiedniemu przygotowaniuwierzchniej
części wzmacnianej płyty.Wprzypadku niewystarczającej
przyczepności,wynikającej z tarcia i adhezji, stosuje się kotwy
stalowe osadzane we wzmacnianej płycie, które pozwalają
[...]
Dobór optymalnego sposobu wzmocnienia filarów pod dźwigary dachowe w hali sportowo-widowiskowej DOI:10.15199/33.2017.06.14
Wartykule opisano sposób
wzmocnienia filarów pod
dźwigary dachowe hali sportowo-
widowiskowej "Trapez"
(fotografia 1) w Lesznie. Halę o wymiarach
45 x 60mwzniesionowlatach 1977 - 1985
i jak na tamte czasywyróżniała się nowatorską
oraz oryginalną konstrukcją o przekroju
poprzecznym pokazanym na rysunku 1.
Dźwigary dachowe z drewna klejonego
opierają się na żelbetowych filarach posadowionych
bezpośrednio na betonowych
blokach fundamentowych o wymiarach
180 × 300 × 360 cm(szerokość × długość ×
głębokość). Filary wysokości ok. 250 cm
mają zbieżny przekrój poprzeczny o szerokości
60 cm i wysokości od 70 cm (przy
wierzchołku) do 210 cm (przy podstawie).
Rozstaw głównych ram poprzecznych wynosi
600 cm.
Opis uszkodzeń
i przyczyny awarii
Latem 2016 r. stwierdzono uszkodzenie
jednego z filarów (fotografia 2). Na długości
zakładu zbrojenia wyprowadzonego
z bloku fundamentowego i podłużnego
zbrojenia rozciąganego filara nastąpiło
odspojenie otuliny. Filar obrócił się,
a przy styku z fundamentem powstała
szczelina o maksymalnej rozwartości
3,5 cm. Innych poważniejszych uszkodzeń,
mających bezpośredni związek ze
stanem awaryjnym, nie stwierdzono (m.in.
dzięki korzystnemu schematowi statycznemu
- ramie trójprzegubowej). Wstępne
oględziny filara wykazały m.in.:
● zbyt małą długość zakładów zbrojenia
wyprowadzonego z fundamentu ora[...]