Miesięcznik ISSN 0137-2645, e-ISSN 2449-9552 - rok powstania: 1957
Czasopismo Stowarzyszenia Naukowo-Technicznego Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego (SITSpoż.)
Nasza branża, jak wszystkie inne w dzisiejszych dynamicznych czasach, nie lubi stagnacji.
I szczęśliwie dla konsumentów i producentów nowe koncepcje i rozwiązania przynoszą
wszystkim wielorakie korzyści.
Tak jest i w przypadku, który prezentujemy poniżej. Coraz większe zainteresowanie
zakładów produkujących zagęszczone soki owocowe budzi bowiem przedstawiona tu
technologia zagęszczania retentatu soku. Chcemy to nowe rozwiązanie przybliżyć
naszym Czytelnikom w rozmowie z jego autorami - Panami: Marcinem Skrzypkiem
z firmy INTERMASZ i Jarosławem Raczyńskim z firmy INSOL.Redakcja: Kiedy i jak zrodził się pomysł na taką
technologię?
Jarosław Raczyński: Jak to zwykle bywa - i tym razem
matką wynalazku była potrzeba. W czasie kiedy pracowałem
w Binder International w Tarczynie, zauważyłem,
że bardzo dużo retentatu soku zostaje w zbiornikach
procesowych. Po każdym cyklu, więcej »
Owoce świdośliwy (Amelanchier) uważane są w USA i Kanadzie za bardzo cenny
surowiec dla przetwórstwa. Cechą szczególną owoców tego gatunku jest wysoka
zawartość składników bioaktywnych oraz nietypowa dla owoców jagodowych proporcja
zawartości cukrów do kwasów [8], co stanowi unikalną możliwość ich wykorzystania
jako naturalnego składnika łagodzącego kwaśny smak innych przetworów z owoców i może być wykorzystane w projektowaniu nowych kategorii żywności
funkcjonalnej.
Świdośliwa pochodzi z Ameryki Północnej, gdzie jest uprawiana na skalę przemysłową.
W zależności od gatunku (istnieje kilka gatunków świdośliwy), świdośliwa
może przybierać kształt drzewa lub krzewu [15], a owoce popularnie nazywane są
jagodami, choć w rzeczywistości są owocami ziarnkowymi. Dojrzałe owoce tego
gatunku charakteryzują się zwykle ciemnoniebieską barwą, choć znane są odmiany
o białych owocach (np. odmiana ‘Antaglow’) [16]. Odmiany o ciemnych owocach,
których barwa jest warunkowana obecnością antocyjanów, są bardzo dobrym źródłem
tych bioskładników (25-79 mg/100 g ś.m.), co sprawia, że pod względem zasobności
w fitozwiązki gatunek ten wyprzedza niektóre inne owoce jagodowe [11]. Uważa
się, że ich skład jest bardziej wartościowy nawet od borówki wysokiej. Wiodącymi
antocyjanami świdośliwy są trzy związki należące do flawonoidów: cyjanidyno-3-O-
-galaktozyd, cyjanidyno-3-O-glukozyd i cyjanidyno-3-O-arabidozyd [3, 13]. W zależności
od stopnia dojrzałości i odmiany zawartość antocyjanów może się znacząco
różnić. Pomiędzy fazą różowych a niebiesko-różowych owoców zawartość antocyjanów
może wzrosnąć kilkukrotnie [3, 12]. Owoce świdośliwy zawierają też więcej
białka, tłuszczów i błonnika pokarmowego niż inne owoce, a także są źródłem potasu,
magnezu, żelaza i fosforu oraz witamin z grupy B [5].
Doniesienia naukowe wskazują również na właściwości lecznicze świdośliwy
- szczególne zainteresowanie wzbudza przeciwcukrzycowy i antynowotworowy potencjał
ekst więcej »
Poznań gościł przedstawicieli branży spożywczej w dn. 23-28
września. W sobotę rozpoczeły się targi Smaki Regionów,
a pozostałe imprezy bloku Polagra dla biznesu w poniedziałek.
Tegoroczną Polagrę tworzyły ekspozycje ponad 900 wystawców
z 36 krajów. Ekspozycję dopełniało szerokie portfolio szkoleń,
konferencji, konkursów i pokazów kulinarnych. Zwiedzający
przyjechali do Poznania z całej Polski, ale także z zagranicy,
m.i więcej » Czytaj za darmo! »
Najbliższa edycja międzynarodowych targów
dla dostawców do przemysłu żywności
i napojów Anuga FoodTec odbędzie
się w dniach 20-23 marca 2018 r. w Kolonii.
Już na 5 miesięcy przed targami
organizatorzy poinformowali, że zarezerwowane
zostało 95% powierzchni wystawienniczej,
co w porównaniu z tym
samym okresem przed poprzednią edycją
targów Anuga FoodTec 2015 stanowi
20-procentowy wzrost powierzchni i ok.
25-procentowy wzrost więcej » Czytaj za darmo! »
W momencie wejścia w życie Rozporządzenia 1169/2011 (w sprawie przekazywania konsumentom informacji na
temat żywności) producenci obawiali się przede wszystkim konieczności kompleksowej zmiany opakowań, zgodnie
z nowymi wytycznymi. I chociaż okazało się, że zmiany te można było przeprowadzać w sposób ewolucyjny, to ich
zakres wciąż budzi wiele wątpliwości. Dlatego chcemy przybliżyć Państwu najważniejsze wytyczne, rozpoczynając
tym samym cykl artykułów na temat znakowania żywności i jego wpływu na postawy konsumentów. Artykuły będą
redagować eksperci z agencji Nonoproblemo, specjalizującej się w projektowaniu i w komunikacji marki.W kolejnych odsłonach będziemy przyglądać się
różnym aspektom znakowania środków spożywczych,
także w kontekście rzetelnego informowania konsumentów.
Daj się przeczytać
Przepisy wprowadzone Rozporządzeniem
1169/2011 mają na celu przede wszystkim uporządkowanie
zakresu informacji na temat żywności i przekazanie
ich konsumentom tak, aby umożliwić im dokonanie
racjonalnego wyboru. Najbardziej widocznym
ukłonem w stronę konsumenta jest określenie minimalnego
rozmiaru czcionki, jaką te obowiązkowe informacje
muszą być zapisane. Rozmiar ten określono
jako wysokość litery "x" w słowie Appendix - równą
1,2 mm (załącznik nr IV rozporządzenia - rys. 1). Choć w przepisach dość precyzyjnie rozrysowano i wskazano,
o którą wysokość c więcej »
Eksperci z 21 krajów, działający w ramach Globalnego Sojuszu
Organizacji i Stowarzyszeń na rzecz promocji konsumpcji owoców
i warzyw "5 a day" (AIAM5), spotkali się w Warszawie w dniach 19-20
września, by wziąć udział w XIII Międzynarodowym Kongresie
Promocji Owoców i Warzyw. Organizatorem było Stowarzyszenie
Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) przy współpracy z AIAM5.
Przybyło ok. 200 uczestników. Celem prezentacji i dyskusji było
propagowanie właściwej polityki prozdrowotnej i przedstawienie
form dotarcia do społeczeństwa z wiedzą na temat szczególnie
pozytywnej roli, jaką odgrywają owoce i warzywa - w formie świeżej
lub przetworzonej, np. w postaci soków, musów czy mrożonek -
w utrzymaniu dobrego zdrowia i zapobieganiu chorobom
niezakaźnym, bowiem jak wykazały badania w ponad 50% zdrowie
zależy od sposobu i jakości odżywiania. Podczas Kongresu podpisano
"Deklarację na rzecz wspierania oraz promowania idei spożycia
warzyw, owoców, a także niskoprzetworzonych przetworów, takich
jak soki i musy". W Deklaracji członkowie Sojuszu zobowiązali się m.in.
do wspierania inicjatywy ustanowienia Międzynarodowego Roku
Warzyw i Owoców.
Niewystarczające spożycie owoców i warzyw to problem niemal wszystkich
krajów, nawet tych najbardziej rozwiniętych. Większość Europejczyków także nie
spożywa zalecanej dla więcej »
Jesienna konferencja Krajowej Izby Gospodarczej "Przemysł
Rozlewniczy" odbyła się w Rytrze w hotelu "Perła Południa"
w dniach 5-7 października br. Duża liczba uczestników (ponad
170 osób), potrojona w ostatnim czasie liczba członków KIG
"PR" oraz bogaty program działania Izby, wzmocnionej
powołaną niedawno Radą Naukową, świadczą o wyraźnym
odradzaniu się tej organizacji po okresie stagnacji i regresu
działalności.Dobrym duchem tych zmian i nowych impulsów
do rozwoju jest prezes KIG "PR" Stanisław
Bizoń. Dzięki Jego staraniom reaktywowano również,
po dwuletniej przerwie, czasopismo "Źródło",
które nabrało obecnie bardziej naukowego charakteru.
Rada Naukowa ma pomagać w formułowaniu
opinii i postulatów dotyczących polityki gospodarczej
i ekologicznej państwa w obszarze przemysłu
rozlewniczego oraz uczestniczyć w redagowaniu
czasopisma. Prezes zapow więcej »
The world’s largest food and beverage ingredients show announces the winners
of its coveted Innovation Awards for 2017.A true barometer of food and beverage trends,
the Fi Europe Innovation Awards honour research
teams and product developers for their outstanding
innovations and invaluable contributions to the
industry. Mirroring the market, protein solutions
featured high on the winners’ podium this year.
More hotly contested than ever before, the 2017
Awards were presented at a festive ceremony on 28
November at Messe Frankfurt, Germany. There were
ten Fi Europe Innovation Awards categories, plus więcej » Czytaj za darmo! »
10 listopada minęło 170 lat od założenia Browaru Carlsberg
przez J.C. Jacobsena. W browarze i laboratorium w Kopenhadze
pracowano i prowadzono badania, aby zapewnić konsumentom
"prawdopodobnie najlepsze piwo na świecie". Ten jubileusz
świętowało ponad 42 tysiące pracowników Grupy Carlsberg
w 150 krajach.Jacob Christian Jacobsen założył Browar Carlsberg
w 1847 r. Nazwa pochodzi od imienia jedynego syna
Carla i słowa "berg", czyli góra. Od początku w browarze
wykorzystywana była nowoczesna, jak na owe
czasy, technologia dolnej fermentacji, której tajniki
Jacobsen poznał, podróżując m.in. do Bawarii. Jego
ambicją było warzenie najwyższej jakości piwa z myślą
o tworzeniu "lepszego dziś i jut więcej » Czytaj za darmo! »
Przemiany prekursorów DMS podczas zacierania
Stężenie DMS w brzeczce zależy od operacji przebiegających na warzelni. SMM
występująca w słodzie ulega dalszym przekształceniom do DMS, zaś DMSO z uwagi
na polarny charakter i termostabilność (temperatura wrzenia 189°C), w całości
rozpuszcza się w brzeczce [2, 9, 11, 15, 21]. DMS jest związkiem bardzo lotnym
(temperatura wrzenia 38°C). Odparowanie DMS z zacieru/brzeczki przebiega jednocześnie
z rozpadem termicznym SMM do DMS i rozgraniczenie obydwu zjawisk
wydaje się być niemożliwe. White i Wainwright [25] podają, że powyżej temp. 60°C
następuje wzrost stężenia DMS w ekstrakcie wodnym z "zielonego" słodu w wyniku
rozkładu SMM. Zdaniem innych autorów [15, 23], przemiana SMM do DMS
zachodzi w temperaturze powyżej 70°C. Według Scheurena i in. [20], odparowanie
DMS z roztworu zmniejsza się wraz ze wzrostem temperatury procesu. Z prezentowanych
danych wynika, że podczas zacierania w warunkach próżniowych odparowanie
DMS było największe w temp. 60°C, podniesienie zaś temperatury do 80°C
wpłynęło na wzrost stężenia DMS w brzeczce.
Podczas zacierania słodu i gotowania brzeczki dochodzi do rozkładu SMM,
aczkolwiek stopień jej termicznej degradacji do lotnego DMS w dużej mierze zależy
od parametrów obróbki cieplnej, jak i pH. Wyższe wartości pH i temperatura powodują
skrócenie czasu rozkładu SMM do DMS [9, 23]. Bamforth [3] podaje, że
w temp. 100°C czas półtrwania SMM przy pH 5,2 wynosi 38 min, a przy pH 5,5
- 32,5 min, natomiast każdorazowe obniżenie temperatury o 6°C wydłuża dwukrotnie
czas rozpadu SMM do DMS. Zatem zakwaszenie zacieru/brzeczki i niższa temperatura
procesu ograniczają termiczny rozkład SMM do DMS. W związku z tym
zacieranie infuzyjne może w niewielkim stopniu wpływać na wzrost stężenia DMS,
a przy zacieraniu dekokcyjnym - w brzeczce mogą występować jego znacznie
większe ilości. Scheuren i in. [20] uważają, że gęsty zacier gotowany w temperaturze
powyżej 90°C hamuje rozpad DMS- więcej »
Międzynarodowe targi żywności płynnej i napojów - drinktec odbywają się raz
na cztery lata w Monachium. W tym roku w dn. 11-15 września zgromadziły rekordową
- w 66-letniej historii tych targów - liczbę odwiedzających. Do Monachium
przyjechało ponad 76 tys. gości z ponad 170
krajów. To o ponad 10 tys. zwiedzających
więcej niż odwiedziło poprzednią edycję
drinktec w 2013 r., co stanowi wzrost o 12%,
w tym liczba gości spoza Niemiec wzrosła
o 67%. Podobnie rekordowo było pod względem
liczby wystawców - aż 1749 z 80
krajów. Do tego rekordu przyczyniło się
przyłączenie do targów drinktec targów technologii
winiarskiej SIMEI.
Liczne wydarzenia towarzyszące targom
drinktec w programie wspierającym
- platformy sieciowe, nagrody oraz konferencje
i fora - spotkały się również z ogromną
aprobatą odwiedzających targi.
Browarnicy z całego świata spotykali się
w specjalnie zaaranżowanej przestrzeni -
Place2beer. Jeden na pięciu z wszystkich
browarników, którzy odwiedzili drinktec, pochodził z segmentu browarnictwa rzemieślniczego.
Jako że w roku gdy odbywa się drinktec, targi BrauBeviale robią pauzę więcej »
Podczas tegorocznych targów Drinktec, Grupa Sidel zaprezentowała
swój program Agility 4.0TM. Celem tej inicjatywy było
wsparcie producentów w odejściu od masowej produkcji na rzecz
personalizacji oraz wykorzystanie potencjału, jaki oferuje 4.
rewolucja przemysłowa. W efekcie możliwe jest zwiększenie
całkowitej wydajności produkcji (OEE), podniesienie poziomu
zrównoważonego rozwoju oraz zminimalizowanie całkowitego
kosztu posiadania (TCO).Frederic Sailly, wiceprezes wykonawczy ds. rozwoju i zarządzania produktem
w Sidel, tak wyjaśnił rolę programu Agility 4.0 oraz jego znaczenie
podczas targów Drinktec (11-15 września): "Program Agility 4.0 to uznany
znak1, sprawdzone i pragmatyczne podejście do produkcji, które opracowaliśmy
z myślą o zapewnieniu trzech całościowych korzyści: lepszego zrozumienia,
zwiększonej wydajności oraz masowej personalizacji produktów, połączonej
z możliwością ich monitorowania. Program zapewnia konkretne odpowiedzi
na potrzeby producentów opakowań na wyroby płynne w zakresie: szybszego
przezbrojenia, zmniejszenia wymogów w dziedzinie utrzymania ruchu, uszczuplenia
zapasów magazynowych, redukcji ilości odpadów, podniesienia jakości
produktów oraz skrócenia czasu wprowadzenia na rynek. Wszystkie te elementy
więcej »
Kolejna edycja Polskiego Kongresu Piwowarskiego,
zorganizowanego przez
Bikotech przy udziale Uniwersytetu Przyrodniczego
we Wrocławiu, odbyła się
w dniu 11 października, a miejscem
obrad był hotel Novotel & Ibis. Kongres
poprzedzono Jesiennymi Warsztatami
Piwowarskimi.Oficjalnego otwarcia
Kongresu dokonał rektor
UP prof. dr hab. Tadeusz
Trziszka, podkreślając
bogatą historię piwa -
najstarszego wytwarzanego
przez człowieka
napoju świata. Rektor
skupił się na naświetleniu
potencjału UP we Wrocławiu
jako uczelni przykładającej
dużą wagę do
trans więcej » Czytaj za darmo! »
Ministerstwo Zdrowia chce walczyć z nadmiernym spożyciem
alkoholu poprzez ograniczenie reklamy i sprzedaży piwa. Według
ekspertów nie zmniejszy to konsumpcji alkoholu, wręcz
przeciwnie - może sprawić, że Polacy znów chętniej zaczną
sięgać po trunki wysokoprocentowe. Głównym skutkiem
proponowanych przez resort zdrowia zmian będzie pogorszenie
warunków działalności gospodarczej branży piwowarskiej oraz
branż z nią powiązanych.
Zmniejszenie konsumpcji alkoholu w Polsce to cel rozwiązań, nad którymi
pracuje Ministerstwo Zdrowia. Resort zamierza walczyć z problemami spowodowanymi
ryzykownym i szkodliwym piciem alkoholu za pomocą szeregu ograniczeń,
m.in. przesuwając reklamę piwa na godz. 23:00, czy limitując liczbę sklepów oraz
godziny sprzedaży alkoholu.
Zdaniem ekspertów, konsekwencje nowelizacji
Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi dotkną producentów piwa, sektor handlu
oraz branżę reklamową. O przewidywanych skutkach
planowanych nowych regulacji dyskutowali
przedstawiciele: związków zawodowych, organizacji
z sektora handlu, paliw, branży reklamowej, a także
reprezentanci dużych i małych browarów podczas
poświęconej temu problemowi debaty zorganizowan więcej »
Nieoczekiwanie odeszła do lepszego świata nasza nieodżałowana Koleżanka,
Współpracownica i Przyjaciółka, pozostawiając w nieutulonym żalu Rodzinę
w kraju i za granicą. Zmarła 21 sierpnia 2017 r.
Z urodzenia była wrocławianką. Jako dziecko przeniosła się z rodzicami do
Warszawy. Tu ukończyła XXI Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja. W 1968 r.
została immatrykulowana na Wydziale Technologii Rolno-Spożywczej SGGW.
W 1973 r. otrzymała dyplom magistra inżyniera na podstawie pracy wykonanej pod
kierownictwem prof. Romana Majchrzaka. W listopadzie 1973 r. podjęła pracę
w Instytucie Przemysłu Fermentacyjnego (poprzednik IBPRS), zajmując kolejno
stanowiska staż więcej » Czytaj za darmo! »
Wzrost ceny ginu
Według badań przeprowadzonych przez globalnych analityków Brand View, cena
butelki ginu wzrosła średnio o 6% w ciągu ostatnich 12 miesięcy w 127 markach. I tak
na przykład: butelka ginu Beefeater podrożała o 6,3%, Plymouth Gin o 7%, Bombay Gin
i Hendrick's o 3,8%. Producenci obawiają się, że cena ta może jeszcze wzrosnąć, jeśli
w budżecie listopadowym zostaną podwyższone podatki od alkoholu. Popularność ginu
nie wskazuje jednak na spowolnienie, a w ostatnim roku liczba gorzelni produkujących
gin wzrosła w Wielkiej Brytanii o jedną piątą - do 131.
Jack Daniel's najwyższej rangi alkoholem na liście
100 najwartościowszych marek
Jack Daniel's należący do Brown-Forman znalazł się na 82. miejscu - 3 miejsca
wyżej niż w zeszłym roku i jest marką alkoholu najwyższej rangi drugi rok z rzędu. Interbrand
wycenił markę na poziomie 5,332 mln USD, czyli o 3% wyżej niż w 2016 r. Należący do
Diageo Johnnie Walker i Smirnoff zajęły na liście odpowiednio 96. i 97. miejsce, z wyceną
odpowiednio 4,405 mln USD i 4,288 mln USD.
Eksport whisky szkockiej wzrósł o 3,4% ze względu na popyt na single malt
Eksport szkockiej whisky wzrósł o 3,4% w pierwszej połowie roku - do 1,8 mld GBP,
wzmocniony ciągłym wzrostem zapotrzebowania na single malt na całym świecie, w tym
w USA - największym rynku w branży. Wzrost ten przyniósł korzyści całej brytyjskiej
gospodarce i jej wynikom eksportowym. Szkocka whisky pozostaje największą pozycją
w brytyjskim eksporcie żywności i napojów, stanowiąc prawie jedną piątą zagranicznych
wysyłek tego sektora. Analiza danych liczbowych opublikowanych przez Stowarzyszenie
Scotch Whisky Association (SWA) pokazuje, że konsumenci nadal kupują więcej single
malt, a eksport wzrósł o 7% - do 479 mln GBP w pierwszych sześciu miesiącach roku.
Obecnie single malt stanowi ponad jedną czwartą wartości całej eksportowanej szkockiej
whisky. Trend ten wyraźnie zaznaczył się w Stanach Zjednoczonych, gdzie całkowit więcej » Czytaj za darmo! »
LIDER INNOWACJI
Herbaty proponowane przez Zentis Polska Sp. z o.o. prezentują najwyższy poziom,
tak uważają producenci napojów. Olbrzymie znaczenie dla osiągnięcia najwyższej jakości
herbat (i nie tylko herbat) ma praca działu R&D i znajomość surowców. Preparaty do
przygotowania napojów na bazie herbat, proponowane przez Zentis Polska, opierają się
na specjalnie wyselekcjonowanych i dobranych ekstraktach. Rozwijając powyższą grupę
preparatów założono, aby ich skład był jak najprostszy i zawierał tylko niezbędne składniki.
To założenie przyczynia się do zachowania wyrazistości oraz charakterystycznych
i indywidualnych cech napojów powstałych na bazie preparatów Zentis Polska.
Zielona herbata znana jest od 5000 lat jako napój leczniczy, wspomagający ciało
i umysł. Około 729 r. dzięki mnichom buddyjskim dotarła z Chin do Indii, ok. 1600 r.
dzięki podróżnikom dotarła do Europy. W 1835 r. Anglicy odkryli indyjską odmianę zielonej
herbaty w prowincji Assam i niebawem ładunki sfermentowanej zielonej herbaty
popły więcej » Czytaj za darmo! »
FIRMY
Carlsberg bada aromaty i zapachy w piwie
Calrsberg poinformował o swojej wartej wiele milionów dolarów inwestycji, której
celem jest stworzenie narzędzi do pomiaru i wykrywania zapachów i aromatów w piwie.
Projekt nazwany "Piwnym odciskiem palców" opiera się na pomyśle prof. Jochena Förstera,
dyrektora laboratorium badawczego Carlsberga. Projekt prowadzony jest wspólnie
z Uniwersytetem w Aarhus i Politechniką Duńską, a firma Microsoft, by wesprzeć projekt,
dostarcza zaawansowane oprogramowanie w obszarze sztucznej inteligencji.
Obecnie nie ma szybkich technologii do rozróżniania złożonych mieszanek aromatów.
Opracowanie metod szybkiej i niezawodnej oceny smaków w złożonych mieszankach,
takich jak piwo lub inne napoje alkoholowe i bezalkoholowe, jest interesujące z punktu
widzenia rozwoju produktu, kontroli jakości i bezpieczeństwa.
Carlsberg uważa, że wynik tego projektu nie tylko wzmocni pozycję Danii na światowym
rynku piwa reprezentowanym przez Carlsberg, ale ma również doprowadzić do powstania
nowych przedsiębiorstw, ponieważ technologia może być stosowana w innych branżach.
Aji więcej » Czytaj za darmo! »
Raport o przyszłości opakowań kartonowych do 2022 r.
Raport opracowany przez Smithers Pira pt.
"
The Future of Liquid Paperboard
to 2022" omawia zapotrzebowanie na materiały kartonowe do produktów płynnych
w okresie następnych 5 lat do 2022 r. Produkcja
opakowań kartonowych (LPB - Liquid Packaging
Board) wyniosła 7,7 mln t w 2015 r., co oznacza
wzrost o 3% w stosunku do 2012 r. Wartość tej
produkcji w 2017 r. wyniesie 4,69 mld USD,
a w 2022 r. osiągnie 5,83 mln USD. Produkcja opakowań
kartonowych jest bardzo skoncentrowana, bo odbywa się w zaledwie 10 krajach
świata. Aż 75% użycia kartonów do produktów płynnych ma miejsce w obu Amerykach
i Europie, podczas gdy w Azji jedynie 17%. Jeśli chodzi o kategorie produktowe, to 70%
LPB ma miejsce w branży mleczarskiej, natomiast soki i napoje stanowią w tej puli 20%.
Na rynku pojawiają się nowe propozycje opakowań kartonowych przychylnych
środowisku, jak: Tetra Rex Bio-based, Tetra Brik Aseptic 1000 Edge z Bio-based Light-
Cap 30 czy Tetra Top carton bottle z firmy Tetra Pak, czy Combidome low-acid carton
bottle z firmy Combibloc oraz Pure-Pak Sense Aseptic carton z firmy Elopak.
Zakład Tetra Pak w Teksasie umożliwia produkcję opakowań
do produktów on-the-go
Tetra Pak inwestuje 35,6 mln USD w zakładzie
produkcyjnym w Denton w stanie Texas, co
pozwoli sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na
opakowania on-the-go (na zdjęciu obok). Inwestycja
w zakładzie w Dento więcej »
Od kilku lat obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój rynku
soków NFC w Polsce i w Europie. Ten segment rynku soków oparł
się regresowi spożycia soków ogółem, stając się nadzieją branży
na najbliższe lata.Soki NFC, razem z tak zwanymi sokami odtworzeniowymi, produkowanymi
z zagęszczonych soków owocowych, nektarami oraz napojami, zawierającymi soki
owocowe, stanowią kategorię "soki, nektary i napoje owocowe" i są częścią rynku
napojów bezalkoholowych. Do grupy tych produktów zaliczamy jeszcze wody mineralne,
napoje niezawierające soków owocowych, napoje energetyczne i izotoniczne,
herbaty i inne napoje funkcjonalne.
Wartość całego polskiego rynku napojów bezalkoholowych szacowana była
w 2016 r. na ponad 22 mld zł i wciąż ma tendencję wzrostową. Poniższe zestawienie
poka więcej »
Homogenizatory używane są w wielu gałęziach przemysłu spożywczego. W przemyśle
spożywczym stosowane są do homogenizacji mleka wykorzystywanego do
produkcji mleka spożywczego, produktów fermentowanych, deserów mlecznych,
puddingów, do suszarni rozpyłowych (jako pompa wysokiego ciśnienia) czy w produkcji
niektórych typów serów. Homogenizatory stosowane są również w produkcji
lodów, napojów, soków, a także dań gotowych.
Homogenizacja polega na rozdrabnianiu dużych cząstek, np. tłuszczów zawartych
w mleku oraz ich równomiernej dyspersji w objęto więcej » Czytaj za darmo! »
Ostatnie badania wskazują ponad wszelką wątpliwość, że warzywa i owoce
oraz ich przetwory bez dodatku cukrów powinny być podstawą żywienia. W nowej
Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej opracowanej w 2016 r. przez
Instytut Żywności i Żywienia awansowały one na pierwsze miejsce wśród grup
produktów spożywczych zalecanych do spożycia. Szklanka soku może być jedną
z pięciu rekomendowanych dziennie porcji owoców i warzyw. O wzrost świadomości
konsumentów, a także o wysoką jakość soków, nektarów, jak również napojów
z owoców i warzyw na polskim rynku dba Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów
Soków (KUPS).
Zmiany w trendach konsumenckich
W Europie, w tym także w Polsce, widoczny jest coraz silniejszy trend wzrostu
świadomości konsumentów w zakresie znaczenia i wpływu prawidłowej diety na
funkcjonowanie organizmu człowieka. To powoduje, że rosną oczekiwania w stosunku
do kupowanych produktów spożywczych, co z kolei znacząco wpływa na
rynek żywności. Kierunki zmian wyznaczają w dużym stopniu media, a szczególnie
portale społecznościowe, gdzie obserwujemy coraz więcej działań związanych
z edukacją prozdrowotną. Nowe trendy i wymagania klientów oddziałują na przemysł
spożywczy. Producenci żywności, którzy chcą utrzymać się na rynku, zmieniają
swoje podejście do projektowania i promowania swoich wyrobów.
Europejczycy, w tym Polacy, coraz częściej kierują się podczas zakupów żywności
nie tylko ceną produktów, ale ich walorami smakowymi, właściwościami
prozdrowotnymi czy też tradycją wytwarzania lub ściślejszą kontrolą procesu produkcji.
Z tych trendów konsumenckich wynika zwiększający się popyt na żywność
wysokiej jakości. Świadomi konsumenci zwracają również uwagę na wkład rolnictwa
i przetwórstwa w rozwiązywanie globalnych problemów, takich jak: zmiany
klimatu, rozwój, różnorodność biologiczna, dobrostan zwierząt, interesy społeczności
lokalnej czy niedobór wody.
Równocześnie, w miarę postępowania procesu globalizacji, prod więcej »
Owoce i warzywa są nieodzownymi składnikami właściwie zbilansowanej,
pełnowartościowej i zróżnicowanej diety. Wynika to z wysokiej zawartości związków
aktywnie biologicznych, takich jak: polifenole, karotenoidy, witaminy, składniki mineralne.
Surowce te są również dobrym źródłem błonnika. Światowa Organizacja
Zdrowia (WHO) rekomenduje, aby dzienne spożycie owoców i warzyw było podzielone
na pięć porcji i stanowiło nie mniej niż 400 g, a jedną z porcji może być szklanka soku (ok. 200 ml) [11, 9]. Wartość żywieniowa soków, szczególnie tych
tzw. bezpośrednich (Not From Concentrate: NFC), a nie odtworzonych z soku zagęszczonego
(From Concentrate: FC), jest zbliżona do surowców, z których zostały
wyprodukowane. Sok NFC, ze względu na prawie identyczną zawartość cukrów
jak w surowcu, cechuje podobna wartość kaloryczna i tylko nieco mniejsza zawartość
błonnika pokarmowego [13]. Jest produktem łatwo dostępnym, bardziej trwałym
i nie wymaga obróbki przed spożyciem, w przeciwieństwie
do świeżych owoców i warzyw.
Według danych Europejskiego Stowarzyszenia
Producentów Soków Owocowych (AIJN) przeciętne spożycie
soków i nektarów w Polsce w 2016 r. wyniosło 800 mln
l, i tym samym wzrosło o 5,7% w stosunku do 2015 r.
Ostatnio największą tendencją wzrostową cechuje się
konsumpcja soków NFC - w ubiegłym roku przeciętne
spożycie tego rodzaju soków wyniosło 82 mln l, tak więc
wzrosło o 60,9% w stosunku do 2015 r. [4].
W celu uzyskania bogatych żywieniowo produktów
owocowo-warzywnych, cechujących się walorami sensorycznymi
charakterystycznymi dla produktów świeżych,
przy jednoczesnym zapewnieniu ich bezpieczeństwa
mikrobiologicznego, najnowsze badania naukowe koncentrują
się na opracowaniu nietermicznych metod utrwalania.
Wśród nich na szczególną uwagę zasługują metody
oparte na działaniu wysokiego ciśnienia, tj. wysokich ciśnień hydrostatycznych
(HHP), ditlenku węgla w stan więcej »