Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AURA
AUTO MOTO SERWIS
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
GAZETA CUKROWNICZA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
ODZIEŻ
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
OPAKOWANIE
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
Czasopisma
Czasopisma
Czasopisma
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH
Menu
Menu
Menu
Prenumerata
Prenumerata
Publikacje
Publikacje
Drukarnia
Drukarnia
Kolportaż
Kolportaż
Reklama
Reklama
O nas
O nas
ui-button
Twój Koszyk
Twój koszyk jest pusty.
Niezalogowany
Niezalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się
Reset hasła
Czasopismo
|
PROBLEMY JAKOŚCI
|
Rocznik 2019 - zeszyt 12
Jakość usług i bezpieczeństwo pacjenta w sektorze opieki zdrowotne
Quality of service and patient safety in the healthcare sector
10.15199/46.2019.12.2
Agnieszka KISTER
nr katalogowy: 124117
10.15199/46.2019.12.2
Streszczenie
Celem niniejszego artykułu jest ukazanie błędów medycznych i niemedycznych na przykładzie analizy działalności szpitali publicznych w województwie lubelskim oraz wskazanie kierunków poprawy jakości w obszarze zarządzania. W opracowaniu zastosowano analizę dostępnych źródeł literaturowych, raportu Najwyższej Izby Kontroli oraz orzeczeń sądowych zasądzających roszczenia z tytułu błędów medycznych w latach 2012–2016. W treści artykułu przedstawiono kolejno: istotę jakości opieki zdrowotnej i wskazano na czynniki ją kształtujące, omówiono kwestię zapewnienia jakości i bezpieczeństwa pacjenta, wskazano na znaczenie kultury bezpieczeństwa w placówkach opieki zdrowotnej, przedstawiono wyniki badań – rodzaje błędów i źródła ich powstawania oraz zaprezentowano wnioski. Budowanie kultury bezpieczeństwa pacjenta wewnątrz organizacji, wsparte nowymi rozwiązaniami prawnymi, jest kluczowym aspektem w opiece zdrowotnej. Oprócz tych rozwiązań musi istnieć wewnętrzny system zarządzania jakością, który pozwoli na stałe niwelowanie problemu występowania zdarzeń niepożądanych poprzez ich monitorowanie. Zrozumienie potrzeby tych działań, wspierających budowanie kultury, powinno pojawić się już na etapie kształcenia personelu medycznego i powinno mieć wymiar kompleksowy. Wymaga to także prawidłowej interpretacji przepisów prawnych, ale również wdrożenia w szpitalach wielu nowych rozwiązań organizacyjnych (w tym zarządczych) przy wsparciu już sprawdzonych w przedsiębiorstwach koncepcji zarządzania. Do takich koncepcji zaliczane jest TQM, choć znane są doświadczenia wielu placówek świadczących usługi zdrowotne w stosowaniu lean healthcare, kaizen, benchmarkingu i innych. Jakość usług zdrowotnych i kultura bezpieczeństwa pacjenta zależna jest od jakości zarządzania, a ta powinna być kształtowana przez zarządzających przy wsparciu zatrudnionego personelu świadomego nowych rozwiązań i projektów, które promują bezpieczną i skuteczną opiekę zdrowotną.
Abstract
The aim of this article is to show medical and non-medical errors on the example of the analysis of the activity of public hospitals in Lubelskie Voivodeship and to indicate directions of quality improvement in the area of management. The paper uses the analysis of available literature sources, the report of the Supreme Chamber of Control and court decisions awarding claims for medical errors in the years 2012–2016. The article presents in turn: the essence of the quality of health care and the factors shaping it, discusses the issue of quality assurance and patient safety, indicates the importance of safety culture in health care facilities, presents the results of research – types of errors and sources of their occurrence and presents conclusions. Building a patient safety culture within an organisation supported by new legal solutions is a key aspect of health care. Apart from these solutions, there must also be an internal quality management system, which will allow for permanent elimination of the problem of occurrence of undesirable events through their monitoring. The understanding of the need for these activities supporting culture building should appear already at the stage of education of medical personnel and should have a comprehensive dimension. It also requires proper interpretation of legal regulations, but also implementation of many new organisational (including management) solutions in hospitals with the support of management concepts already proven in enterprises. Such concepts include TQM, although the experience of many healthcare providers in using lean healthcare, kaizen, benchmarking and others is well known. The quality of health services and patient safety culture depends on the quality of management, and this should be shaped by managers with the support of employed staff aware of new solutions and projects that promote safe and effective health care.
Słowa kluczowe
jakość usług zdrowotnych
bezpieczeństwo pacjenta
błędy medyczne i administracyjne
zdarzenia niepożądane
Keywords
quality of health services
patient safety
medical and administrative errors
undesirable occurrences
Bibliografia
[1] Boczkowska Katarzyna, Marta Znajmiecka-Sikora. 2014. "Behavior-Based Safety - skuteczna metoda budowania kultury bezpieczeństwa organizacji". Marketing i Rynek XXI(5): 766-772. [2] Czarnecka Józefa, Mirella Sulewska, Alicja Wieczorek, Andrzej Krupienicz. 2010. "Ocena bezpieczeństwa pacjenta na podstawie wiedzy pielęgniarek". Problemy Pielęgniarstwa 18(2): 101-104. [3] EN - 15224 - System zarządzania jakością w sektorze ochrony zdrowia. [4] Feng X., K. Bobay, J.W. Krejci, B.L. McCormick. 2012. "Factors associated with nurses’ perceptions of patient safety culture in China: a cross-sectional survey study". Journal Evid Based Med. 5(2): 50-6. [5] Kister Agnieszka. 2018. Koszty niezgodności w doskonaleniu jakości zarządzania szpitalem publicznym. Lublin: Wydawnictwo UMCS. [6] Kister Agnieszka, Piotr Rogala, Sławomir Wawak. 2015. "Doskonalenie zarządzania szpitalem z uwzględnieniem roli opiekuna pacjenta". Problemy Jakości (12): 3-6. [7] Norma PN-EN 15224:2012 "Usługi sektora ochrony zdrowia. Systemy zarządzania jakością". [8] Raport NIK. 2019. Bezpieczny szpital=bezpieczny pacjent, https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/bezpieczny-szpital-bezpieczny- pacjent.html [dostęp: 10.11.2019]. [9] Tarczoń Elżbieta, Ewa Beck-Krala. 2018. "Kreowanie kultury bezpieczeństwa w sektorze opieki zdrowotnej". Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach 1(14): 27-140. [10] Vinagre Teresa, Rita Marques. 2018. "Strategies for an Effective Safety Culture and Prevent Errors in Nursing: Literature Review". International Journal of Nursing 5(1): 25-32. [11] World Health Organization. 2008. Global Priorities for Research in Patient Safety. Geneva: WHO; World Health Organization. 2009. Orientações da OMS para Cirurgia Segura 2009: Cirurgia Segura Salva Vidas. Lisboa: Direção- Geral da Saúde; World Health Organization. 2008. Summary of the Evidence on Patient Safety: Implicationts for Research. Geneva: WHO Library Cataloguing. [12] Zalecenie Rady z dnia 9 czerwca 2009 r. w sprawie bezpieczeństwa pacjentów, w tym profilaktyki i kontroli zakażeń związanych z opieką zdrowotną (Dz.Urz. UE C 151/01), 3.07.2009. [13] Założenia projektu ustawy o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwa pacjenta. http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/ 12294407 [dostęp: 10.10.2019]. [14] Zymonik Zofia, Małgorzata Fiałkowska. 2013. Dojrzałość kultury bezpieczeństwa pacjenta w opiece zdrowotnej. W Dojrzałość w odniesieniu do klienta i sfery usług, 111-118. Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. [15] h t t p s : / / a p p s .wh o . i n t / i r i s / b i t s t r e am/ h a n d l e /10665/44641/9789241501958-pol.pdf?sequence=35 [dostęp: 10.10.2019]. [16] https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12294407 [dostęp: 10.10.2019]. [17] https://www2.mz.gov.pl/wwwmz [dostęp: 11.10.2019].
Treść płatna
Jeśli masz wykupiony/przyznany dostęp -
zaloguj się
.
Skorzystaj z naszych propozycji zakupu!
Publikacja
e-Publikacja (format pdf) - nr 124117 "Jakość usług i bezpieczeń..."
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
10.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
PROBLEMY JAKOŚCI - e-zeszyt (pdf) 2019-12
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
31.00 zł
Do koszyka
Prenumerata
PROBLEMY JAKOŚCI - prenumerata cyfrowa
licencja: Osobista
Produkt cyfrowy
Nowość
372.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna + wysyłka
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - papierowa prenumerata roczna
420.00 zł brutto
388.89 zł netto
31.11 zł VAT
(stawka VAT 8%)
PROBLEMY JAKOŚCI - pakowanie i wysyłka
21.00 zł brutto
17.07 zł netto
3.93 zł VAT
(stawka VAT 23%)
441.00 zł
Do koszyka
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
licencja: Osobista
Szczegóły pakietu
Nazwa
PROBLEMY JAKOŚCI - PAKIET prenumerata PLUS
561.00 zł brutto
519.44 zł netto
41.56 zł VAT
(stawka VAT 8%)
561.00 zł
Do koszyka
Zeszyt
2019-12
Czasopisma
ATEST - OCHRONA PRACY
AURA
AUTO MOTO SERWIS
CHEMIK
CHŁODNICTWO
CIEPŁOWNICTWO, OGRZEWNICTWO, WENTYLACJA
DOZÓR TECHNICZNY
ELEKTROINSTALATOR
ELEKTRONIKA - KONSTRUKCJE, TECHNOLOGIE, ZASTOSOWANIA
GAZETA CUKROWNICZA
GAZ, WODA I TECHNIKA SANITARNA
GOSPODARKA MIĘSNA
GOSPODARKA WODNA
HUTNIK - WIADOMOŚCI HUTNICZE
INŻYNIERIA MATERIAŁOWA
MASZYNY, TECHNOLOGIE, MATERIAŁY - TECHNIKA ZAGRANICZNA
MATERIAŁY BUDOWLANE
OCHRONA PRZED KOROZJĄ
ODZIEŻ
OPAKOWANIE
PACKAGING REVIEW
POLISH TECHNICAL REVIEW
PROBLEMY JAKOŚCI
PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY
PRZEGLĄD GASTRONOMICZNY
PRZEGLĄD GEODEZYJNY
PRZEGLĄD MECHANICZNY
PRZEGLĄD PAPIERNICZY
PRZEGLĄD PIEKARSKI I CUKIERNICZY
PRZEGLĄD TECHNICZNY. GAZETA INŻYNIERSKA
PRZEGLĄD TELEKOMUNIKACYJNY - WIADOMOŚCI TELEKOMUNIKACYJNE
PRZEGLĄD WŁÓKIENNICZY - WŁÓKNO, ODZIEŻ, SKÓRA
PRZEGLĄD ZBOŻOWO-MŁYNARSKI
PRZEMYSŁ CHEMICZNY
PRZEMYSŁ FERMENTACYJNY I OWOCOWO-WARZYWNY
PRZEMYSŁ SPOŻYWCZY
RUDY I METALE NIEŻELAZNE
SZKŁO I CERAMIKA
TECHNOLOGIA I AUTOMATYZACJA MONTAŻU
WIADOMOŚCI ELEKTROTECHNICZNE
WOKÓŁ PŁYTEK CERAMICZNYCH